Vientikunto-ohjelma

Käytännönläheinen valmennusohjelma, jossa uusmaalaiset pk-yritykset pääsevät avaamaan ensimmäisen vientimarkkinan tai hakemaan kasvua uudelta markkinalta. Tuotteiden ja palveluiden tulee olla Suomessa tuotettuja. Osallistujan tukena on kokenut vientikaupan valmentaja.


Vientikunto-ohjelma on kolmivaiheinen

1
Export Analysis
2
Export Journey
3
Export Coaching

1. Export Analysis - moduuli (maksuton)

  • Nykytilanteen kartoitus yhdessä ELY:n yritysasiantuntijan kanssa: avainhenkilöiden kansainvälisen liiketoiminnan osaaminen, yleiset edellytykset viennin käynnistämiseksi.
  • Yritys valitsee markkina-alueen ja työstää ELY-yritysasiantuntijan kanssa alustavan kansainvälistymissuunnitelman.
  • Osallistujalta (1 - 2 hlöä/yritys) toivotaan n. 8 h työpanosta: sähköiseen kyselyyn vastaaminen, kaksi tapaamista ELY-yritysasiantuntijan kanssa, omaehtoista selvitys- ja suunnittelutyötä.
  • Moduuliin käytettävä kokonaisaika on korkeintaan 2 vkoa.
  • Jatkaminen seuraavaan moduuliin ei pakollista. Nykytilanteen kartoitus voi olla riittävä.

2. Export Journey ( 490 eur, alv 0%)

  • Yhteistyö vientikaupan ammattivalmentajan kanssa alkaa.
  • Export Analysis –moduulissa työstetty alustava kansainvälistymissuunnitelma laajennetaan tiekartaksi, johon määritellään konkreettiset toimenpiteet onnistuneen vientihankkeen toteuttamiseksi.
  • Tiekarttaan määritellään osallistujille ja yritykselle oppimis- ja kehittämistavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet, joilla niihin päästään.
  • Finnveran asiantuntijan pitää osallistujayritykselle vientikaupan rahoitustyöpajan.
  • ​Osallistujalta toivomme vähintään 32 h työpanosta. Valmentajan työpanos on 12 h, josta vähintään 8 h käytännön yhteistyötä osallistujan kanssa etä- tai läsnätapaamisissa tai puhelimessa.
  • Yritys saa loppuyhteenvedon, jossa kuvataan kehittymis- ja kehittämisalueet ja arvion edellytyksistä käynnistää konkreettinen vientihanke.
  • Moduuliin on käytettävissä 2 kk aikaa. Yrityksestä voi osallistua 1 - 2 henkilöä. Hinta on sama.
  • Jatkaminen seuraavaan moduuliin ei pakollista. Yritykselle jää kansainvälistymisen tiekartta myös omatoimisesti hyödynnettäväksi.

3. Export Coaching (2.600 eur, alv 0%)

  • Yritys käynnistää konkreettisen vientihankkeen aiemmin suunnitellun pohjalta tutuksi tulleen valmentajan tuella.
  • Valmentaja tukee toteutusta oikea-aikaisen ja kohdennetun ohjauksen ja neuvonnan avulla.
  • Osallistuja saa arvokasta tietoa kohdemarkkinasta, hyödyllisistä verkostoista, liiketoimintakulttuurista ja markkinan muista erityispiirteistä.
  • Osallistujalta edellytetään vähintään 120 h työpanosta. Valmentaja on sitoutunut vähintään 40 h yhteistyöhön läsnä- tai etätapaamisissa ja puhelimitse.
  • Moduuliin on käytettävissä 10 kk aikaa. Yrityksestä voi osallistua 1 - 2 henkilöä. Hinta on sama.

”Japani ja Etelä-Korea tuovat yli puolet ruoasta ja raaka-aineista ulkomailta. Suomalaisilla yrityksillä on edellytykset onnistua.”

Juho Rissanen
Vientikunto-valmentaja
Export Maker Oy

Usein kysytyt kysymykset

1. Saat selkeän käsityksen millaista osaamista ja resursseja vientikauppa vaatii. 2. Oma kv. liiketoimintaosaaminen vahvistuu 3. Mahdollisuus käynnistää konkreettinen vientihanke kokeneen valmentajan tuella.

Vientikunto-ohjelma on tarkoitettu uusmaalaisille pk-yrityksille, jotka haluavat käynnistää vientitoiminnan tai laajentaa markkinoita 2025 - 2026 aikana. Yrityksestä voi osallistua 1 - 2 henkilöä.

Kolmivaiheisen Vientikunto-ohjelman ensimmäinen moduuli Export Analysis on maksuton. Export Journey -moduulin osallistumismaksu on 490 € ja Export Coaching 2600 €. Osallistumismaksu on yrityskohtainen, eikä riipu osallistujien (1 - 2 hlöä) määrästä.

Vientikunto-ohjelmaan on käytettävissä aikaa jopa 12 kk, yrityksen tarpeista ja tilanteesta riippuen. Huomattavasti nopeampi eteneminen on myös mahdollista. Ohjelman eri moduuleihin käytettävissä oleva aika: Export Journey 2 vkoa, Export Journey 2 kk, Export Coaching 10 kk.

Vientikunto-ohjelmassa yritys valitsee yhden seuraavista markkina-alueista: 1. Ruotsi ja Skandinavia (Norja, Tanska), 2. Puola, Ukraina ja Baltian maat, 3. Saksa ja saksankielinen Eurooppa (Itävalta, Sveitsi), 4. Ranska ja Benelux maat (Belgia, Alankomaat ja Luxemburg), 5.Italia ja Etelä-Eurooppa (Portugali, Espanja ja Kreikka) , 6. Iso-Britannia ja Irlanti, 7. Japani ja läheiset markkina-alueet (Australia, Etelä-Korea, Taiwan, Vietnam, Indonesia, Hong Kong ja Kiina) , 8. USA ja Kanada
KAIKKI USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Haetko kasvua näistä maista?

Pohjoismaat on ihanteellinen, matalan riskin vientimarkkina suomalaisyrityksille, toimialasta riippumatta. Läheinen sijainti, kulttuurien samankaltaisuus ja vakaa taloustilanne tekevät kaupankäynnistä sujuvaa ja ennustettavaa. Pohjoismaissa arvostetaan korkeaa laatua, innovatiivisia ratkaisuja ja kestävää kehitystä tarjoten suomalaisille tuotteille ja palveluille vahvan kilpailuedun. Pohjoismaiden yhtenäinen markkina-alue helpottaa myös pitkän tähtäimen kansainvälistymistä sekä vientivalmiuksien jatkokehitystä muualle Eurooppaan ja maailmalle.

Baltia, Puola ja Ukraina tarjoavat vientiyrityksille kolme melko erilaista mutta houkuttelevaa markkina-aluetta. Suomalaisten ja Skandinaavisten yritysten osuus Baltiassa on korostetun suuri, ja usein kilpailutilanne ei ole niin kireä kuin esimerkiksi Puolassa, joka on kuusi kertaa Baltian kokoinen markkina. Baltia ja Puola alkavat olla jo varsin kehittyneitä ja ostovoimaisia alueita, joista löytyy mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Ukrainan jälleenrakennus tulee olemaan todella suuri projekti Euroopassa, joka avaa suuria mahdollisuuksia mutta korkeammalla riskillä.

Saksa ja muu saksankielinen Eurooppa (Itävalta, Sveitsi) on vetovoimainen ja monipuolinen markkina-alue, joka tarjoaa suomalaisyrityksille merkittävät kasvumahdollisuudet. Alueella yhdistyvät suuri ostovoima, vahva teollisuus ja innostus teknologiseen kehitykseen. Saksankielisillä markkina-alueilla arvostetaan erityisesti laatua, luotettavuutta ja innovatiivisia ratkaisuja. Alueen keskeinen sijainti Euroopassa ja hyvät logistiset yhteydet avaavat mahdollisuuksia myös laajemmalle kansainvälistymiselle muualle Eurooppaan ja maailmalle.

Ranska ja Benelux-maat tarjoavat suomalaisyrityksille monipuoliset markkinat, joissa yhdistyvät vahva teollinen pohja, digitalisaatio ja EU-vetoinen vihreä siirtymä. Avainsektoreita ovat mm. energia, älykäs liikkuminen, terveydenhuolto ja finanssiteknologia. Markkinat ovat säädellyt ja kulttuurisesti erilaiset, joten onnistuminen edellyttää paikallista kumppanuutta, sopeutettua viestintää ja selkeää Go-To-Market-politiikkaa. Kasvu edellyttää pitkäjänteisyyttä, mutta tuottaa brändiarvoa ja portin laajemmille EU-markkinoille.

Italia, Espanja, Portugali ja Kreikka panostavat vahvasti digitalisaatioon ja vihreään siirtymään EU-elpymisrahojen vauhdittamina. Suomalaisten ratkaisuille on kysyntää mm. energiassa, terveydenhuollossa, infrastruktuurissa ja valmistavassa teollisuudessa. Italia ja Espanja tarjoavat suuria markkinoita, Portugali toimii ketteränä pilotointialustana ja Kreikka avaa ovia Kaakkois-Eurooppaan. Pitkäjänteisyys ja asiakaslähtöisyys ovat avainasemassa.

Iso-Britannia ja Irlanti tarjoavat suomalaisyrityksille kehittyneet, ostovoimaiset ja digitaalisesti edistyneet markkinat. Mahdollisuuksia on erityisesti terveydenhuollossa, clean techissä, SaaS-palveluissa ja koulutusteknologiassa. Markkinoille pääsy vaatii tarkasti kohdennetun Go-To-Market-strategian, kulttuurista herkkyyttä ja nopeat reaktiot asiakkaiden tarpeisiin. Avain menestykseen on selkeä arvolupaus, skaalautuva myyntimalli ja kyky osoittaa ratkaisun merkitys nopeasti ja uskottavasti.

Japani ja itä-Aasian maat ovat valtavia vientitalouksia, jotka ovat erikoistuneet mm. laivojen, autojen ja mikropiirien valmistukseen. Yrityksiä kiinnostavat suomalaiset ratkaisut, kuten ohjelmistot ja komponentit. Teknologian ostamisen lisäksi, yritykset ovat valmiita investoimaan Suomeen. Japani ja Etelä-Korea tuovat yli puolet ruoasta, monista kuluttajatuotteista ja raaka-aineista ulkomailta. Itä-Aasiassa ystävä ostaa ystävältä. Ilman paikallista osaamista ja kontaktiverkostoa on vaikeaa edes päästä puheisiin kontaktien ja asiakkaiden kanssa.

Yhdysvallat ja Kanada ovat maailman suurimmat ja kehittyneimmät kulutusmarkkinat. Alueella on vahva tarve uusille ratkaisuille erityisesti teknologian, terveysteknologian, vihreän siirtymän, koulutuksen, elintarvikkeiden ja kestävien ratkaisujen alueilla – juuri niillä, joissa suomalaisilla pk-yrityksillä on paljon annettavaa. Kilpailu on kovaa, mutta markkinoiden koko ja ostovoima tarjoavat valtavat mahdollisuudet. Oikeat kontaktit, kulttuurin tuntemus ja liiketoimintaymmärrys ovat avainasemassa onnistuneessa markkinoille menossa. USA:n markkinoilla on viime aikoina ollut “turbulenssia” ja yllättäviä muutoksia, joten Kanada voi olla pk-yritykselle houkuttelevampi vaihtoehto: avoin markkina, vapaakauppasopimus ja kasvava kiinnostus eurooppalaisiin tuotteisiin. Esimerkiksi juomamarkkinat tarjoavat nyt aitoja mahdollisuuksia. Pohjois-Amerikassa odotetaan nopeaa toimintaa, luotettavuutta ja arvoa tuottavia ratkaisuja. Ilman paikallista asiantuntemusta voi olla haastavaa saada jalansijaa tai tavoittaa päätöksentekijät.

Miksi osallistua Vientikunto-valmennukseen?

1

Osaamisella maailmalle – Vientikunto auttaa Uudenmaan pk-yrityksiä kehittämään vientiosaamistaan ja kansainvälistymään.

2

Joustavaa ja räätälöityä valmennusta – Vientikunto tarjoaa non-stop-periaatteella toimivan ohjelman, joka mukautuu yritysten tarpeisiin.

3

Ensimmäinen vientimarkkina haltuun – Tavoitteena on, että osallistujat avaavat ensimmäisen vientimarkkinansa tai kasvattavat vientiään ohjelman aikana.

4

Tukea ja asiantuntemusta matkan varrella – Vientikunto tarjoaa nykytilan kartoituksen, valmennusta ja asiantuntijoiden tukea viennin aloittamiseen. Export Journey -moduuliin sisältyy Finnveran asiantuntijan pitämä Vientikaupan rahoituspaja.